weitergehend | 04.12.2024 – 16.02.2025

Eine Ausstellung des Frauenmuseum Berlin e.V., zu Gast in der Kommunalen Galerie Berlin:

 

Katia Sophia Ditzler // Ulrike Dornis // Caty Forden // Jelena Fužinato // Ina Geißler // Margret Holz // Helena Kauppila // Verena Kyselka // Susanne Piotter // Beate Spitzmüller // Marcelina Wellmer // Anke Westermann

 

Eröffnung: Dienstag, 03.12.2024, 18:00 Uhr

Begrüßung: Heike Schmitt-Schmelz, Bezirksstadträtin, Elke von der Lieth, Kommunale Galerie Berlin, und Rachel Kohn, Frauenmuseum Berlin e.V.

English version below

Die Ausstellung des Künstlerinnennetzwerks Frauenmuseum Berlin, das seit 2018 um zwölf neue Mitglieder gewachsen ist, zeigt ein breites Spektrum zeitgenössischer Kunstwerke, die verschiedene Medien wie Malerei, Skulptur, Installationen, Fotografie und Video umfassen.

Es werden verschiedene Sichtweisen geöffnet und Räume erprobt. So collagiert Katia Sophia Ditzler in ihrem performativen Stop Motion-Poesiefilm "Was du gesehen haben wirst" ihren eigenen Körper als Papierpuppe mit Symbolen von Macht, Ideologie und Religion. Ina Geißler thematisiert in ihren nach metallenen Vorbildern geschnittenen Zaunstrukturen aus Schaumstoffen in der installativen Arbeit "(un)gated" Ein-, Ab- und Ausgrenzung. Marcelina Wellmer er probt durch die Videoarbeit "10 Jumps" die Grenzen zwischen Körper, ökologischer Krise und dem “Vermessen der Welt”, während die modularen Objekte aus Beton aus Susanne Piotters Serie "Modular Constructions" und die architektonische Skulptur aus Fundobjekten "Entire" von Anke Westermann mit dem Raum in Interaktion treten.

 

Jelena Fužinato lädt das Publikum ein, sanft im Raum verteilte Aufkleber zu entdecken - aus ihrer Reihe "Fear of

Returning Replaced The Fear Of Never Returning", in welcher sie sich mit den Themen Zugehörigkeit und Migration auseinandersetzt. Zudem regt die Ausstellung zur Reflexion über transnationale Geschichten und kulturelle Verflechtungen an, wie etwa bei Ulrike Dornis, die in der Serie "Arabeske" ein Tuch aus Ägypten ins Zentrum ihrer Malerei setzt oder im Film "Das Formosa Experiment" von Verena Kyselka, die sich vor allem mit den vielstimmigen Lebenswelten von Frauen beschäftigt.

 

Persönliche Zugänge verfolgen Helena Kauppila, die in ihrer Arbeit "Touching Complexity" auf die eigenen Erfahrungen als Mathematikerin zurückgreift und von wissenschaftlichen Strukturen umrahmte Farbfantasien schafft oder Caty Forden, die mit dem von einem Kindergedicht inspirierten Werk "When She Was Good" eine Brücke zwischen Individuellem und Universellem schlägt.

 

Mehrere Arbeiten behandeln des Weiteren die Themen Zeit, Raum und Veränderung. Während eines Aufenthalts in Irland entstand die 11-teilige Serie "The Sensuous Essence of Space" von Beate Spitzmüller, die den Wald zu etwas fantastisch Filigranem transformiert. Die nicht abbildbaren Schatten der Geschichte hält Margret Holz durch das Einwirken von Hitze auf Metall sinngemäß zu eingebrannter Zeit fest und schafft durch diese Technik ihre sogenannten Schattenphänomene.

 

Kommunale Galerie Berlin Hohenzollerndamm 176, 10713 Berlin // www.kommunalegalerie-berlin.de // info@kommunalegalerie-berlin.de, Öffnungszeiten: Di - Fr 10.00 - 17.00, Mi 10.00- 19.00, Sa-So 11.00 - 17.00

 

English version

 

The new members of the Frauenmuseum Berlin present their work.
The artist network Frauenmuseum Berlin has welcomed twelve new members since 2018, who present their work in the exhibition weitergehend. The works on view reveal a wide range of approaches, spanning from painting, sculpture and installation to photography and video. The multifaceted artistic approaches go beyond their own framework and
correlate between urban and interior spaces.

Different perspectives are revealed and spaces are investigated. Katia Sophia Ditzler–in her performative stop motion poetry film "Was du gesehen haben wirst–collages" her own body as a paper doll with symbols of power, ideology and religion. In her installation (un)gated, Ina Geißler explores themes of inclusion, exclusion, and demarcation through
fence structures made of foam, cut in the style of metal models. Marcelina Wellmer’s video work "10 Jumps " explores the boundaries between body, ecological crisis and the measuring of the world, while the modular objects  made of concrete from Susanne Piotter’s "Modular Constructions" series and the architectural sculpture composed of found objects "Entire" by Anke Westermann interact with the surrounding space. Jelena Fužinato invites the audience to discover stickers scattered subtly around the room, from her series "Fear of Returning Replaced The Fear Of Never Returning", in which she deals with the themes of belonging and migration. In addition, the exhibition encourages reflection on transnational histories and cultural interdependencies as in the case of Ulrike Dornis, who places a cloth from Egypt at the center of her painting series "Arabeske", or in the film "The Formosa "Experiment by Verena Kyselka, which focuses on the multifaceted worlds of women.

Helena Kauppila adopts a personal approach, drawing on her experiences as a mathematician in her work "Touching Complexity", creating color fantasies framed by scientific structures. Similarly, Caty Forden, with her work "When She Was Good", inspired by a children’s poem, builds a bridge between the individual and the universal.

 

Several works deal with the subjects of time, space and change. During a stay in Ireland, Beate Spitzmüller created the 11-part series "The Sensuous Essence of Space" that transforms the forest into a fantastical filigree. In Shadow Phenomena Margret Holz deals with the long shadows cast by history. Using the physical effect of burning metal, she embodies these intangible shadows in sculptural form.


The Frauenmuseum Berlin e.V. promotes the visibility of professional women artists working in Berlin. It offers its members a forum for networking and the development of joint exhibition projects. Through presentations of their relevant contemporary female perspectives, the interested public as well as the press and galleries are made aware of
the important work being done by female artists.


Join us on Sunday, January 12, 2025, at 2 pm for an artist-led tour of the exhibition, followed by the presentation of the fourth FMB member catalog.


Exhibition duration: December 4, 2024 - February 16, 2025
Location: Kommunale Galerie Berlin, Hohenzollerndamm 176, 10713 Berlin


Opening hours:
Tue to Fri 10 am - 5 pm, Wed 10 am - 7 pm,
Sat and Sun 11 am - 5 pm, free admission


Further information:

www.frauenmuseumberlin.de
info@frauenmuseumberlin.de